Het vormen van een helder en stabiel zelfbeeld is een belangrijke ontwikkelingstaak die in de adolescentieperiode centraal staat. Een helder zelfbeeld hangt sterk samen met een gezonde identiteitsontwikkeling.
Deze studie maakt duidelijk dat angstsymptomen en open communicatie relevante factoren zijn in de ontwikkeling van een helder en stabiel zelfbeeld, en dat een minder helder zelfbeeld een hogere mate van latere depressieve en angstsymptomen in de loop van de jaren lijkt te voorspellen.
Lees het volledige artikel van Msc. Marloes P. A. van Dijk, Prof. dr. Susan Branje, Dr. Loes Keijsers, Dr. Skyler T. Hawk, Dr. William W. Hale III, Prof. dr. Wim Meeus
Dit artikel maakt deel uit van het themanummer Kind & Adolescent nr. 1/2020 Vernieuwingen op het gebied van Psychodiagnostiek.
Gerelateerde tests
- Agressievragenlijst (AGV)
- Sociaal-emotionele Vragenlijst (SEV)
- Autisme Vragenlijst (ASV)
- Executieve Functies Vragenlijst (EFV)
- Emotionele Intelligentie Vragenlijst (EIQ)
- Gezinsvragenlijst (GVL)
Ook interessant
- Eenzaamheid bij jeugdigen
- Vallen en opstaan in de adolescentie
- Praten met kinderen en jongeren over scheiding
- De sociale ontwikkeling van het schoolkind
- Handboek sociaal-emotionele vaardigheden
- Stress bij kinderen
- Prikkelbaarheid bij kinderen en adolescenten
- ACT bij kinderen en jongeren
- Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
- Behandeling van angststoornissen
- Behandeling van de dwangstoornis bij kinderen en adolescenten
- Eerste hulp bij faalangst
- Motiverende groepstraining voor jongeren met traumaklachten
- Praten met kinderen en jongeren over scheiding
- Preventie psychische aandoeningen
- Training in affectieve en interpersoonlijke regulatievaardigheden voor meervoudig getraumatiseerde adolescenten
- Zelfbeeldtraining voor kinderen en jongeren
- Zelfcontrole