Testweb - Eenvoudig tests afnemen en scoren via internet Bohn Stafleu van Loghum
 

Gezinsvragenlijst (GVL)

Prof. dr J.D. van der Ploeg en Prof. dr E.M. Scholte

Gezinsvragenlijst (GVL)
Meet: de kwaliteit van gezins- en opvoedingsomstandigheden
Leeftijdsbereik: gezinnen met kinderen van 4 t/m 18 jaar
Afnameduur: circa 30 minuten
Prijs online afname € 3,20
Toepasbaar in: jeugdzorg, Jeugd GGZ en (speciaal) onderwijs
Kwalificatieniveau: 3 (toelichting kwalificatieniveaus)

Doel van de test

De GVL is ontworpen om de kwaliteit van gezins- en opvoedingsomstandigheden van kinderen in de leeftijd van vier t/m 18 jaar te bepalen. Inmiddels is bekend dat gezinsomstandigheden grote invloed hebben op de gedrags- en emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren. Wanneer zich in een gezin problemen voordoen kan dit de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen ernstig verstoren. In de jeugdzorg is men er bovendien van doordrongen geraakt dat het behandelen van alleen de jeugdige niet voldoende is, maar dat voor een goede behandeling ook aandacht voor het gezin noodzakelijk is.
Bestaande gezinsvragenlijsten screenen de opvoedingsinvloed van het gezin doorgaans alleen via de ouder-kind relatie. Het gezin bestaat echter uit meerdere relaties: ook de relatie tussen de ouders onderling en tussen het gezin en haar omgeving zijn onderdeel van het gezinssysteem. Voor het juist in kaart brengen van gezinsfunctioneren dient van al deze relaties te worden uitgegaan. De Gezinsvragenlijst omvat de meervoudige gezinsrelaties en screent zowel het opvoedgedrag van de ouders als het functioneren van het gezin als geheel.
Afname van de GVL brengt aan het licht waar het gezin eventueel tekort schiet, wat de risico’s zijn op problematisch gedrag bij een kind en waar de mogelijke oorzaken liggen van reeds in het gezin opgetreden problemen. Daarbij verschaft afname van de GVL in die mate inzicht in het gezinsfunctioneren dat er aanknopingspunten zichtbaar worden voor interventies.

Toepassingsmogelijkheden

Screening: voor het screenen van het gezinsfunctioneren en het opsporen van risicovolle pedagogische en gezinsomstandigheden bij gezinnen met schoolgaande kinderen in het gewoon basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Periodieke afname kan het beloop van risicovolle gezins- en opvoedingsomstandigheden in beeld brengen. Uitslagen van de GVL kunnen de grondslag vormen voor verwijzing naar de jeugdzorg.
Diagnose: in de (jeugd)zorg voor het verschaffen van aanknopingspunten met betrekking tot gezinsinterventies. Het instrument kan worden gebruikt om de aard en de ernst van eventuele problemen in de gezins- en opvoedingssituatie te bepalen.
Behandeling: voor het evalueren van de voortgang en de effectiviteit van (gezins)interventies. GVL-scores kunnen dienen als maat om de effectiviteit van de interventies te bepalen en de vraag beantwoorden of de behandeling van de problematische opvoedingssituatie moet worden bijgesteld.

Wat meet de GVL?

De GVL screent de relaties tussen de ouders en het kind, tussen de ouders onderling en tussen het gezin en haar omgeving. Daarnaast kan via afname van de GVL de context worden gescreend waarbinnen deze relaties zich afspelen: de organisatie van het gezin en de gezinsstructuur. De GVL bestaat uit de volgende vijf basisschalen die samen het totale gezinsfunctioneren vertegenwoordigen:

  • responsiviteit (de opvoedingsrelatie van de ouders met het kind)
  • communicatie (de communicatie van de ouders met het kind)
  • organisatie (de gezinscontext waarbinnen de gezinsrelaties plaatsvinden)
  • partnerrelatie (de onderlinge relatie tussen de ouders)
  • sociaal netwerk (de relaties van het gezin met de omgeving)

Voor wie?

De GVL wordt ingevuld door de ouders of opvoeders van het kind, of door personen die het kind en het gezin goed kennen. Maatschappelijk werkers, groepsleiders, psychologen, orthopedagogen en andere professionele hulpverleners kunnen de uitslagen van de test gebruiken ter taxatie van de gezins- en opvoedingssituatie van kinderen en gezinnen. Testuitslagen mogen echter alleen worden geïnterpreteerd door psychodiagnostisch geschoolde personen.

Afname en scoring

De GVL bestaat uit 45 vragen. De afname duurt circa 30 minuten. Het invullen en scoren kan enerzijds handmatig plaatsvinden. U kunt de GVL ook geautomatiseerd afnemen en scoren met behulp van Testweb.

Heeft u een testwebaccount? Log direct in.

Heeft u nog geen testwebaccount? U kunt dat hier direct online aanvragen.

Belangrijk: u kunt deze test alleen afnemen indien u over de GVL Handleiding beschikt.

Normgegevens

Interpretatie van de scores vindt plaats door de scores van individuele respondenten te vergelijken met de bij de schalen behorende normen die het onderscheid tussen wel en geen problematiek weergeven. Voor de interpretatie worden in de handleiding de volgende normgegevens verstrekt:

  • Algemene bevolking
  • Klinische gezinnen

De uiteindelijke interpretatie van de scores valt uiteen in:

  • Geen aanwijzingen voor problematisch functioneren.
  • Aanwijzingen voor problematisch functioneren. Het risico op gedrags- en emotionele stoornissen bij het kind is vergroot. Er is aandacht van professionele pedagogische hulpverlening nodig.
  • Duidelijke aanwijzingen voor problematisch functioneren. Het risico op gedrags- en emotionele stoornissen bij het kind is verhoogd. Er is duidelijk aandacht nodig van professionele pedagogische hulpverlening.
  • Aanzienlijke aanwijzingen voor problematisch functioneren. Het risico op gedrags- en emotionele stoornissen bij het kind is sterk verhoogd en er is beslist aandacht nodig van de professionele pedagogische hulpverlening.

Cotan beoordeling

  • uitgangspunten bij de testconstructie: goed
  • kwaliteit van het testmateriaal: goed
  • kwaliteit van de handleiding: goed
  • normen: goed
  • betrouwbaarheid: goed
  • begripsvaliditeit: goed
  • criteriumvaliditeit: goed

Materialen

Start met het online afnemen van deze test, registreer nu uw Testweb account.

 

 

 
 
Testweb account
Tarieven
Altijd als eerste op de hoogte?
Meld u aan voor de nieuwsbrief.
E-mailadres: